Black Friday on jälleen perjantaina 29.11.2024. Black Week alkaa maanantaina 25.11.2024 ja päättyy sunnuntaina 1.12.2024
Black Friday on suuri alennusmyyntipäivä kiitospäivän (Yhdysvalloissa) jälkeisenä perjantaina, usein Black Friday mainitaan megaostospäivänä. Vuonna 2024 Black Friday on hieman myöhemmin kuin useimpina vuosina (esim. 2023 se oli 24.11.). Kampanjan ajankohta liikkuu kiitospäivän mukana. Muita megaostospäiviä ovat Singles’ Day ja Cyber Monday. Näistä myynniltään suurin maailmanlaajuisesti on Singles’ Day, seuraavaksi tulee Black Friday ja pienin on Cyber Monday. Suomessa suurin näistä on ylivoimaisesti Black Friday, jonka jälkeen tulevat Singles’ Day ja Cyber Monday lähes samankokoisina. Black Fridayn alennukset alkavat nykyään jopa yli viikkoa ennen Black Fridayta. Nykyään puhutaankin Black Weekistä, joka alkaa taas 25.11.2024 maanantaina ja päättyy sunnuntaina 1.12., eniten ostoksia tehdään kuitenkin 29.11. perjantaina. Tästä voit lukea lisää vuoden 2024 Black Friday -kampanjasta.
Black Friday alkoi Yhdysvalloista
Black Friday ei ole mikään kovinkaan tuore keksintö, sillä se sai alkunsa Yhdysvalloista vuonna 1966 jolloin postimerkkikauppias Earl Apfelbaum alkoi mainoksessaan kutsumaan tätä Kiitospäivää seuraavaa päivää Black Fridayna. Nimi lähti hiljalleen leviämään ympäri Yhdysvaltoja ja myöhemmin ympäri maailmaa. Kivijalkakaupoista Black Friday on laajentunut verkkokauppoihin. Aiemmin Yhdysvalloissa Cyber Monday oli jopa Black Fridayta suurempi myynniltään, mutta nykyään Black Friday on taas suurin alennuskampanja Yhdysvalloissa.
Toisen tarinan mukaan Black Fridayn historia juontaa juurensa 1950-luvun Philadelphiaan, Yhdysvaltoihin, missä termiä alettiin käyttää kuvaamaan kiitospäivän jälkeistä suurta ihmismassojen vyörymistä kauppoihin. Kaupungissa poliisit ja liikennevalvojat kutsuivat tätä ruuhkaista perjantaita ”Black Fridayksi”, koska he joutuivat työskentelemään pitkiä päiviä hallitakseen liikennettä ja väkijoukkoja. Termi vakiintui lopulta kuvaamaan päivää, jolloin kauppiaat pääsivät ”plussan puolelle” – kirjanpidon mustalle, voittoa tarkoittavalle värille.
Black Fridayn myynti Yhdysvalloissa
Black Friday on Yhdysvaltojen suurin myyntipäivä. Black Fridayn myynti on kasvanut Yhdysvalloissa. Alla kuluttajatutkimuksen perusteella tehty taulukko Yhdysvaltojen Black Friday viikonlopun myynneistä käsittäen torstain, perjantain, lauantain ja arvioidun kulutuksen sunnuntaille. Viime vuonna Yhdysvalloissa Black Fridayn verkkomyynti oli 9,2 miljardia dollaria. Myynti on pysynyt varsin samalla tasolla vuodesta 2020 alkaen. Käytännössä myynnin kasvu tyssäsi pandemiaan, joka vaikutti ihmisten kulutukseen. Tällä hetkellä korkojen nousu ja heikentynyt taloustilanne omalta osaltaan vähentää yksityistä kulutusta.
Black Friday Suomessa
Black Friday saapui Suomeen 2010-luvun alussa Pohjoismaisten kauppaketjujen alettua kamppanjoimaan Black Fridayta. Nykyään Black Friday on Suomen suurin alennusmyyntipäivä. Kampanjassa ovat mukana kaikki suurimmat kaupat. Tarjoukset alkavat yleensä jopa yli viikkoa ennen varsinaista Mustaa Perjantaita. Parhaat tarjoukset alkavat yleensä vasta perjantaina, mutta osa kauppiaista aloittaa Black Friday -tarjouksien kanssa jo torstai-iltana. Kannattaakin olla valmiina jo heti kampanjan alussa, sillä parhaat tuotteet myydään usein nopeasti loppuun.
Verkkokauppojen tärkein myyntipäivä
Black Friday on verkkokauppojen tärkein yksittäinen myyntipäivä. Klarnan vuonna 2022 julkaiseman tutkimuksen mukaan 67 % suomalaisista suunnittelee tekevänsä ostoksia Black Fridayna. 45 % suunnittelee tekevänsä alennuskampanjassa ostoksistaan enemmän verkosta kuin kivijalasta. Ostoksia tehdään Klarnan kautta n. 4 kertaa enemmän Black Fridayna kuin muuten marraskuussa. Posti aloittaa Black Fridaysta pakettien osalta sunnuntaijakelun ja toimittaa parhaimmillaan 400 000 pakettia päivässä.
Monet kuluttajat suosivat verkkokauppoja niiden helppouden ja nopeuden takia. Verkkokaupat vastaavat kysyntään tarjoamalla tarjouksia, joita ei välttämättä löydy kivijalkamyymälöistä. Verkkokaupat pystyvät myös tavoittamaan laajemman asiakaskunnan ja usein Black Friday -tarjoukset jatkuvat pidempään verkossa kuin kivijalkaliikkeissä.”
Mikä on Black Week ja Black Weekend?
Alunperin tämä yhden perjantain kestävä alennusmyynti on laajentunut joillakin yrityksillä kestämään jopa kaksi viikkoa ja nähtiin jo vuonna 2021 jo muutama Black Month -kampanja, jossa tarjoukset olivat voimassa koko kuuden ajan. Viime vuonna Black Month -kampanjoita ei juurikaan ollut. Viikkoja kestävä Black Friday -kampanja vaikuttaa jo hieman liian pitkältä, mieleen tuleekin silloin mahtaako kyseiset tarjoukset olla kovinkaan hyviä. Lain mukaan tuotteen hinta pitäisi muuttaa normaalihinnaksi, mikäli alennus on jatkuva. Parhaat tarjoukset kestävät aina vain hetken ajan.
Black Weekin nousu alkoi Suomessa vuoden 2017 jälkeen. Yhä useammin kaupat ovat päätyneet koko viikon pituiseen Black Week -kampanjaan.
Alle listattu yleisiä nimityksiä Black Friday kampanjoille ja niiden yleisiä kestoja. Nykyään kaupan pitää myös ilmoittaa tarjouksessa olevan tuotteen osalta 30.päivän alin hinta, jolla kyseistä tuotetta on myyty. Tämä lain vaatimus vähentää hieman alennuksilla kikkailua.
Black Friday(musta perjantai): Kestää yleensä vain Black Friday perjantain, mutta joillain kaupoilla kesto olla jopa kaksi viikkoa. Vietetään tänä vuonna 24.11.2023
Black Week(musta viikko): Alkaa yleensä jo Black Fridayta edeltävänä maanantaina ja kestää koko viikon sunnuntaihin asti. Voi alkaa osalla kaupoista myös myöhemmin viikolla, esimerkiksi keskiviikkona tai torstaina. Vietetään tänä vuonna 25.11.-01.12.2024.
Black Weekend(musta viikonloppu): Alkaa yleensä Black Friday perjantaina ja kestää koko viikonlopun aina sunnuntaille asti. Vietetään tänä vuonna 29.11..-01.12.2024
Cyber Monday: Black Fridayn jälkeinen maanantai. Cyber Monday oli aiemmin vain verkkokaupoissa, mutta on levinnyt myös kivijalkakauppoihin. Vietetään tänä vuonna joulukuun puolella 02.12.2023
Marraskuun kampanjoissa bonuksena vielä Singles’ Day maanantaina 11.11.2024. Black Weekiä odotellessa kannattaa katsoa myös nämä tarjoukset
Black Month eli koko marraskuun kestävä kampanja on näkynyt joillakin yrityksillä. Tätä voisi kuvata jo epätoivoiseksi kampanjoinniksi, sillä harvoin pitkissä kampanjoissa on oikeasti hyviä etuja.